dansatelierpirouette

TAALDANS®−REKENDANS®

Wat is Taaldans®−Rekendans®
Taaldans Rekendans is bedoeld om de woordenschatontwikkeling en rekenbegrippen vanuit de SLO doelen al bewegend, in context, thematisch en op speelse wijze aan te leren aan het jonge kind. Het Jonge Kind ontwikkelt zich door te bewegen, door ervaringen op te doen in het echte leven en door daar de juiste talige en pedagogische begeleiding bij te krijgen. Taaldans®−Rekendans® speelt specifiek in op de opgroeiende peuters en kleuters in Nederland en België. Ontwikkelingsgerichte lessen vanuit creativiteit, dans, beweging, muziek en spel bieden een rijke voedingsbodem om kinderen speels te laten groeien.
Voor wie
Allereerst voor het jonge kind en verder voor organisaties zoals Peuterspeelzalen, Kinderopvang, VVE-scholen en Basisscholen(PO)
Hoe ziet de Taaldans®−Rekendans® les eruit
De doelen voor dans, beweging en spel zitten als basis ingrediënten in de les. Daar worden thematische begrippen en taalmethodieken in verwerkt. Hierdoor krijgt het kind de ruimte om zich lekker te bewegen, plezier te hebben en te genieten van muziek, concrete materialen en van contact met andere kinderen. Hierdoor zijn kinderen van nature betrokken en ontwikkelen zij zich in de volle breedte in een rijke speel- leeromgeving.
Taaldans®−Rekendans® maakt gebruik van de basisprincipes van een dansles voor peuters en kleuters. Zonder ruimte, tijd, kracht, lijf, houding en beweging geen dansles. En laten deze danselementen nu juist de basis vormen voor rekenen voor het Jonge Kind. We werken dus middels dans aan de ontwikkeling van begrippen die gerubriceerd zijn onder taal of rekenen. Per oefening staan steeds 3-4 kernbegrippen centraal. Het kan zijn dat er 6 weken met dezelfde kringdans gewerkt wordt, maar elke les staan er dan andere kernbegrippen van het lijf centraal. Meestal worden die passief aangeleerd, daarna zullen ze actief worden teruggevraagd en laten we zien dat de kinderen zowel de dans als de bijbehorende begrippen met lidwoord helemaal hebben onthouden en kunnen reproduceren.
Een taaldans®−rekendansles® bestaat uit:
  • Warming-up
  • Kringdans
  • Passieve woordenschat dans
  • Actieve woordenschat dans
  • Klank, rijm en ritme dans
  • Luisteroefening
Waarom Taaldans®−Rekendans®
Op verschillende manieren zijn er mooie resultaten te boeken met Taaldans®−Rekendans® binnen uw organisatie:
Het jonge kind
Kinderen hebben plezier, ze worden motorisch vaardiger, ze groeien als groep naar elkaar toe, ze leren zichzelf beter kennen, leren hoe ze zich zonder woorden met hun lijf kunnen uiten, ze leren eigenlijk de feiten uit het leven aan den lijve ervaren. Daarnaast nemen ze wekelijks een prachtige ervaring mee terug naar de klas en naar huis. Door deze bijzondere ervaring talig te ondersteunen, komen gedurende de lessen alle SLO doelen voor taal en rekenen op een speelse manier aan bod. De kinderen gaan de begrippen actief ervaren, uitspreken en onthouden met hart, lijf en hoofd. Taal en rekenen is in deze leeftijd niet los te verkrijgen: het ontwikkelt zich spelenderwijs binnen een thema en een netwerk van begrippen zodat het kind als geheel gestimuleerd wordt.
De leerkracht/pedagogisch medewerker
Tijdens de lessen zijn de leerkracht/pedagogisch medewerker actief betrokken bij de les. Zij observeren de kinderen of zij doen mee met de les. Tussen de leerkracht/pedagogisch medewerker en de vakdocent ontstaat een uitwisseling waarin zij elkaar informeren en inspireren. Ze informeren elkaar over de kinderen en over de lesstof. Ze inspireren elkaar in de omgang met de kinderen en in het bewegend hanteren van de SLO-doelen voor taal en rekenen. Delen uit de les Taaldans®−Rekendans® kunnen door de leerkracht/pedagogisch medewerker zelf in de klas, in het speellokaal of buiten herhaald worden. Zo blijft de leerkracht/pedagogisch medewerker steeds leren van de vakdocent en vice versa.
Ouderbetrokkenheid
Ouders kunnen betrokken worden in het proces. Er kunnen foto's en filmpjes gemaakt worden voor de school (nieuwsbrief en website) en ouders kunnen worden uitgenodigd om te komen kijken in de les. Tijdens de kijklessen worden ouders ook actief in het proces betrokken door met hun kind te gaan spelen en dansen. Soms zeggen ouders zelfs een woord waarna de kinderen het woord dansen. Zo leren de ouders de manier van werken kennen en kunnen ze aansluiting vinden bij de vakdocent. Onderzoek wijst uit dat als kinderen zien dat de band tussen de vakdocent en de ouders goed is, dat zij nog beter leren.
Wat bied ik aan
Een Proefles Pakket (4 weken op locatie)
OF
Een jaartraject op maat
Taaldans®−Rekendans® geeft onderwijs en bewegend leren zeer zeker een mooie verdieping en verrijking voor kinderen, schoolteams en vakdocenten!
Geïnteresseerd? Neem dan contact op en ik kom op afspraak langs om toelichting te geven over Taaldans®−Rekendans®.
Voor meer informatie over Bewegend Leren verwijs ik naar de website van Studioswing: www.studioswing.nl

Home Wie Danslessen Taaldans®−
Rekendans®
Dansprojecten Contact